سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

عسلک پنبه و تریپس پنبه



عسلک پنبه              (hom . Aleyrodidae ) Bemisia tabaci

 این آفت انتشار جهانی دارد ، که بروی تعداد زیادی از گیاهان زراعی ، زینتی ، درختان مثمر و درختان غیر مثمر ایجاد خسارت میکند . در حال حاظر مهم ترین آفت گوجه کاری در مناطق جنوبی کشورمان می باشد .

شکل شاسی :

حشرات ماده بدون بال ثابت به طول 1.2 تا  1.4 میلی متر می باشد ، نر ها کوچکتر از ماده ها می باشند به طول  1 میلی متر . رنگ آنها صورتی ولی پوشش مومی سفید روی بدن وجود دارد که به همین دلیل به آن سفید بالک می گویند . تخمها کشیده و دارای پایه می باشد که به صورت انفرادی یا دسته ای در زیر برگ قرار می گیرد .

 خسارت :

   این آفت با تغذیه از شیره گیاهی میزبان باعث ضعیف شدن بوته ها شده و با ترشح عسلک باعث جلب گرد و خاک و کثیف شدن پنبه شده که باعث کاهش شدید ارزش اقتصادی پنبه میشود این حشره ( آفت ) ناقل یک نوع ویروس بیماری زا و در مجموع 19  عامل بیماری گیاهی می باشد .

    خسارت در مزارع هراکش ( زود کشت ) کمتر از مزارع کرپه ( دیر کشت ) می باشد ، چون در مزارع هراکش در مرداد ماه که مرحله خسارت آفت شروع میشود بوته ها خشبی ( چوبی ) شده و این باعث تغذیه آفت میشود .

زیست شناسی :

   این حشره دگردیسی ناقص می باشد ، یعنی تخم پس از طی چند مرحله پورگی  به حشره بالغ تبدیل میشود .

این حشره دارای 3 سن پورگی می باشد ، حشرات کامل نر دو جفت بال دارند و می توانند پرواز کنند ولی ماده ها فاقد بال می باشند و روی برگ گیاهان می چسپند و خرطوم خود را وارد بافت گیاه کرده شروع به تغذیه از شیره گیاهی می کنند .

  زمستان گذرای در مناطق معتدل به صورت پیش شفیره می باشد . در مازندران 8 تا 9 نسل و در خوزستان 12  نسل دارد . اوج جمعیت آفت در خرداد و بویژه در ماه تیر است.

روشهای کنترل

الف- کنترل زراعی                      ب- کنترل بیولوژیک                     ج- کنترل شیمیایی

الف- کنترل زراعی

1-     سوزاندن و نابود کردن بقایای گیاهی و علفهای هرز پس از برداشت محصول

2-     هراکش نمودن پنبه به طوری که کشت پنبه تا اواسط اردیبهشت  تمام شود

3-     تبدیل کشت های کرتی به ردیفی

4-     برداشت به موقع محصول پنبه برای جلو گیری از آلوده شدن به شیره عسلک

ب- کنترل بیولوژیک

زنبور های Encarsia  sp , Eretmocerus serius  بعنوان پارازیتوئید شفیره عسلک می باشند .

ج- کنترل شیمیایی

پیروپروکسی فن همراه با روغن سیتووت . که روغن سبب تشدید خاسیت حشره کشی سم می شود .

سم دسیس 1 lit/ha

-------------------------------------------------------------------------------------

Thysanoptera ,  Thripidae تریپس پنبه

نام انگلیسی :    melon thrips , oriental thrips ,  southern yellow thrips

 دامنه میزبانی:

  بادمجان، فلفل، کدوئیان، پنبه، تنباکو، برنج، سیب زمینی، لوبیا، کاهو، پیاز ، آووکادو، مرکبات، انبه، نخود فرنگی، داودی، لگومها، خربزه، خیار، کنجد، آفتابگردان، سویا، کدو، گوجه فرنگی، ارکید و

خسارت:

   این آفت با حمله به برگها، ساقه، نقاط رشد، میوه ها و غلافهای  گیاه میزبان به مراحل رشد سبزینه ای، میوه دهی و بعد از برداشت  آن خسارت وارد می کند.      

  مناطق انتشار:

اروپا:  جمهوری چک، فنلاند، ایرلند، هلند و بریتانیا

آسیا: بنگلادش، برونئی، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره شمالی و جنوبی، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، سری لانکا وتایلند

آفریقا: موریتیوس، نیجریه، رونیون و سودان

امریکا: آنتیگوآ و باربودا،  ،باهاما، باربادوس، برمودا،  برزیل، کلمبیا،  کوبا، دومینکن،   گرنادا، گوادلوپ،  گواتمالا، گویان، هائیتی، جامائیکا،  پورتوریکو، سنت لوسیا ، سنت وینسنت، سورینام، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا   و ایالات متحده امریکا

اقیانوسیه: استرالیا، گوام و گینه جدید پاپوا،

زیست شناسی:

به علت اینکه این تریپس به سرعت به صورت یک آفت مهم کدوئیان و گیاهان خانواده Solanaceae درآمده و در بسیاری از مناطق گرمسیری منتشر شده است اطلاعات زیادی کمی در مورد زیست شناسی آن موجود است.

در دمای 25 درجه سانتیگراد سیکل زندگی از تخم تا تخمگذاری 5/17 روز طول می کشد. سیکل زندگی آفت  از سایر تریپس های هم خانواده اش کمی تفاوت دارد. حشرات بالغ از مرحله شفیرگی در خاک یا باقی مانده های گیاهی خارج شده و به سمت برگها و گلها حرکت می کند و در آنجا تخم خود را در بافت در محل شکاف ایجادی توسط تخمریز می گذارد. دو سن لاروی فعال و دو سن نسبتا غیر فعال وجود دارد که به نام سنین Pupal  نامیده می شوند. قطعات دهانی ویژه آفت خاص مکیدن است.

مرحله قبل از تخمگذاری 3-1 روز برای ماده های بکرو 5-1 روز برای ماده های جفتگیری نموده است         ماده های بکر در هر روز 9/7-1 تخم و کلا در طی زمان زندگی 204-3 تخم می گذارند 

بارندگی روی جمعیت این آفت تاثیر گذاشته و تراکم جمعیت را پایین می آورد.

این آفت ناقل tomato spotted wilt disease و peanut bud necrosis tospovirus رو ی بادام زمینی  در هند محسوب می شود و همچنین tomato spotted wilt tospovirus را در ژاپن و تایوان  روی هندوانه منتقل می نماید.

روش انتقال آفت:

 اندامهای گیاهی که قادر به انتشار آفت هستند شامل:

-          میوه ها 

-          برگها 

-          گیاهچه ها 

در مسافتهای طولانی انتشار آفت توسط وسایل نقلیه، چمدانها و مسافرین صورت می گیرد.

اهمیت اقتصادی:

تراکم ایجاد کننده خسارت در ژاپن 105/0 حشره بالغ در هر گل و یا 4.4 حشره بالغ در هر تله در روز روی Capsicum annuum است و کاهش محصولی برابر 5 درصد قابل قبول است. این آفت در اوایل سال 1977 وارد فیلیپین شده و حدود 80 درصد محصول هندوانه را در دو منطقه این کشور نابود نمود. در تایوان این آفت به عنوان مهمترین تریپس آفت محسوب می گردد. طبق بررسی های Cooper  در سال 1991آلودگی 700-300 عدد تریپس روی هر برگ بادمجان و خیار مشاهده شده که 90-50 درصد خسارت وارد نموده است.

 علائم خسارت:

خسارت وارده توسط این آفت مانند سایر تریپس ها می باشد. وقتی جمعیت آفت بالا باشد تغذیه آنها باعث ایجاد ظاهر برنزی و نقره ای روی سطح گیاه به خصوص رگبرگ میانی و سایر رگبرگها و سطح    میوه ها می شود. برگها و شاخه های انتهایی کوتاه مانده و میوه ها دفرمه شده و لکه دار شده اند. کلا وجود عسلک و قارچهای فوماژین، رنگهای غیر عادی برگها و علائم تغذیه آفت روی نقاط رشد که dead Heart ایجاد نموده و بد شکلی میوه ها از علائم وجود این آفت می باشد.

 شکل شناسی:

حشرات بالغ: تریپس های بالغ معمولا از سایر حشرات بواسطه بالهای باریک وبلند که دارای حاشیه ای با موهای بلند است تشخیص داده می شوند با این وجود بسیاری از گونه های بدون بال ممکن است مراحل نابلغ آفت را تشکیل دهند. اینها همچنین دارای حبابی روی پنجه پا هستند و یک ماندیبل در سر وجود دارد.

حشرات ماده: به رنگ زرد کمرنگ،  به جز بند سوم شاخک که در نوک سیاه است، بندهای چهارم و پنجم   شاخک تیره با قاعده کمرنگ می باشند. بند ششم و هفتم آن نیز تیره است. بال جلو کمرنگ، شاخک دارای هفت بند و بند انتهایی آن کوتاه است. بند سوم و چهارم دارای اندام حسی چنگالی است. سر بدون مو در قسمت جلوی اولین چشم ساده بوده ولی یک جفت موی در کنار آن قرار دارد. و یک جفت موی کوتاهتر نیز نزدیک چشمهای مرکب است. موهای postocellar  و postocular کوچک هستند. Pronotum دارای دو جفت موی posteroangular بلند و بقیه موها کوتاه هستند. Metanotum دارای یک جفت موی میانی البته نه در حاشیه جلویی است.

حشرات نر: شبیه ماده ها اما کوچکتر. ترژیت دوم گاهی تنها دارای سه موی جانبی است و posteromarginal  comb  ترژیت هشتم اغلب وجود نداشته و در ترژیت نهم نیز موی B1  کوتاهتر از B2 ولی در یک خط هستند. استرنیت سوم تا هفتم هر کدام دارای ناحیه ای عرضی بزرگ و غده ای است.

لارو: مانند سایر تریپس ها این گونه دارای دو سن لاروی  و دو سن شفیرگی است. لارو سن دوم از سایر گونه ها    با استفاده از طرحهای سطح پشتی قابل تشخیص است

تفاوت با سایر گونه ها:

این گونه با سایر گونه های جنس Thrips مانند T.tabaci و همچنین جنس Frankliniella مانند       F. occidentalis در مزرعه ها وجود دارند. تفاوت این گونه با Thrips tabaci در عدم وجود رنگدانه قرمز زیر چشم ساده است.  و سایر گونه ها نیز دارای رنگ قهوه ای براقی روی شکم هستند

نظرات 2 + ارسال نظر
kj شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 05:30 ق.ظ

زهرا جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 09:45 ب.ظ

عالی بود. به درد سمینارم خیلی خورد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد