سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

میوه‏های گرمسیری


میوه‏های گرمسیری


میوه‏های گرمسیری

 

بخش بهنژادی – بهزراعی

 

1ـ در بررسی مقایسه عملکرد ارقام موز  نتایج نشان داد بیشترین عملکرد مربوط به رقم دوارف‌کاوندیش با54170 کیلوگرم و کمترین عملکرد مربوط به رقم هاریچال با27780 کیلوگرم در هکتار بود..

 

2-در احداث کلکسیون واریته‏های برتر کنار کشور در استان خوزستان نتایج نشان داد 7 فنوتیپ از واریته‏های برتر شناسایی شده شامل واریته‏هایAT01, AT11, AT13, AT14, AT15, AT25 و AT27 جهت توسعه برنامه تحقیقاتی روی این محصول در مؤسسه کشت شدند .

 

3-در بررسی  تعیین بهترین زمان و روش پیوند درخت کنار  نتایج نشان داددر شرایط استان خوزستان, بهترین زمان برای پیوند کنار، اواسط فصل بهار و بهترین روش پیوند، پیوند پوستی (تی, تی معکوس و لوله‌ای) توصیه ‌گردید.

 

4-در بررسی  تعیین خواص کمی و کیفی میوه توده‌های محلی کنار کشور و معرفی ارقام برتر  نتایج نشان داد حدود 60 واریته مطلوب در شهرستانهای مختلف استان شناسایی گردید که از بین این 60 تک درخت، تعداد 29 واریته با کدهای AT1 تا AT29 به عنوان واریته‌های برتر شناسایی و معرفی شدند.از مجموع 29 فنوتیپ شناسایی شده، تعداد 12 فنوتیپ با توجه به احتمال متمایز بودن آنها (واریته‌های مجزا) و همچنین به دلیل دارا بودن صفات برتر میوه، جهت کشت و توسعه در مناطق کُنارخیز معرفی شدند. 

 

5-در بررسی  تعیین مناسبترین زمان و روش پیوند چیکو در استان هرمزگان نتایج نشان داد بهترین زمانهای انجام پیوند مجاورتی 15فروردین،30 فروردین و 15 شهریور و پیوند جانبی 15 فروردین ،30 فروردین، 15 مهرماه و 30 شهریور می‌باشد. 

6-در بررسی  تعیین بهترین زمان و روش پیوند انبه در استان هرمزگان  نتایج نشان داد بهترین زمانهای انجام پیوند مجاورتی 15 فروردین، 15 و 30 مهر به ترتیب با 100،100و30/93 درصد موفقیت و پیوند جانبی 15 فروردین ،30 فروردین و 15 مهرماه و 30 شهریور به ترتیب با40/93، 80 و30/93 درصد موفقیت می‌باشد.                                                         

 

7- در بررسی  تعیین مناسبترین زمان و روش پیوند انبه نتایج اجرای این طرح در ایستگاه تحقیقات باهوکلات نشان داد که بهترین زمان پیوند 15 فروردین و بهترین روش پیوند جانبی با چوب نرم میباشد.

 

8-در بررسی  شناسایی و جمع‏آوری ارقام انبه در هرمزگان نتایج نشان داد در این بررسی 195 رقم انبه مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته که پس از ارزیابیهای بعمل آمده تعداد 10 رقم انبه که دارای خصوصیات برتر بودند با کدهای مشخص جهت بررسی و تولید نهالهای پیوندی برای کشت در مناطق مختلف توصیه شدند.

 

9- در بررسی  شناسایی، جمع‌آوری و بررسی سازگاری ژنوتیپ‌های مختلف چیکو در بلوچستانکه 9 رقم و ژنوتیپ را شامل می‌شد نتایج نشان داد، با توجه به وزن میوه، میزان عملکرد و کیفیت خوراکی سه ژنوتیپ به شماره‌های 3، 4و 6 بعنوان ژنوتیپ برتر جهت کشت در مناطق مستعد قابل توصیه می‏باشند.

                               

10- در بررسی شناسایی، جمع‌آوری و مقایسه ژنوتیپ‌های مختلف ارقام انبه در بلوچستان نتایج نشان میدهد که با توجه به تنوع صفات، در نهایت با در نظر گرفتن 7 فاکتور وزن و طول میوه، وزن گوشت و درصد آن، میزان TSS ، جذابیت میوه و کیفیت خوراکی آن 9 ژنوتیپ بعنوان ژنوتیپ‌های برتر از لحاظ میوه قابل عرضه به بازار برای مصرف تازه خوری و جایگزینی یا توسعه باغات جدید انبه توصیه می‌شوند.

 

 

 

بخش گیاهپزشکی :

 

1-در بررسی  شناسایی آفات و بیماریهای کنار در استان خوزستان نتایج نشان داد مهمترین آفات وبیماریهای کنار در استان خوزستان عبارتنداز.

آفات مهم شناسایی شده عبارتند از:

Lepidoptera    راسته        1) Euzophera sp. near bigella (Pyralidae: Phyctidae)

                                          2) Lasiocampa sp (Lasiocampidae)

Coleoptera         راسته      3) Alcidodes cf. Willcoksipic (Curculionidae)

                                                 4) Phradonoma sp (Dermestidae)

                                         5) Trogoderma sp  (Dermestidae)

Homoptera        راسته     6) Acadaleyrodes rachipora Singh (Aleyrodidiae)

                                         7) A. citri Priesner& Hosny (Aleyrodidiae)

                                         8)Parlatoria crypta Mckenzie (diaspididae)

Hymenoptera    راسته      9) Megachila sp (Megachilidae)

Diptera               راسته    10) Carpomyia vesuiana A. Costa (Tephritidae)

Acarina             راسته     11) Eriophyes cernus Nal (Eriophydae)

 

بیماریهای مهم شناسایی شده عبارتند از:

1ـ  بیماریهای قارچی لکه‏برگیPhyllosticta ziziphi

2- زنگ کنار Phakopsora zizyphi-vulgaris

3- پوسیدگی میوه با عوامل Rhizopus spp., Phoma spp. وAspergillus spp. ,Penicillium spp.

4-  پوسیدگی گل  Botrytis sp      

5-  پوسیدگی تنه  Inonotus rickii 

6-  سوختگی باکتریایی برگی

در بین بیماریهای قارچی، لکه‏برگی بیشترین پراکندگی را در محلهای مورد نمونه‏برداری داشت. بیماری زنگ کنار فقط در شهرستانهای دزفول (صفی‏آباد) و آبادان (اروندکنار) مشاهده گردید.

  

بخش تغذیه و آبیاری :

 

1- در بررسی  تعیین  وضعیت عناصر غذایی در باغهای انبه استان هرمزگان نتایج اجرای این طرح که در مناطق بندرعباس (سیاهو)، میناب و رودان به اجرا در آمد، از خاک پای درختان (از اعماق 30-0 و 60-30) برگ (برگ‏های 7-5 ماهه از قسمت‏های بالا، وسط و پایین درختان و از میان شاخه‏های بدون میوه)، میوه انبه (در زمان رسیدن میوه) نمونه‏برداری به عمل آمد و خصوصیات آنها اندازه‏گیری شد که نتایج حاصله بشرح زیر می‏باشد.  

 

 میانگین نتایج تجزیه برگ

 

مشخصات نمونه

%

PPM

N

P

K

Ca

Fe

Mn

Cu

Zn

گیاه (برگ)

74/1

18/0

21/1

51/1

6/167

72/9

61/9

29/4

 

 میانگین نتایج تجزیه میوه

 

مشخصات میوه

pH

بریک

درصد اسیدیته

Na

قندکل (%)

ازت (%)

P

K

رطوبت (%)

ماده خشک(%)

میوه

92/3

11/14

95/0

11/2

68/9

63/4

55/0

23/5

82/8

18/18

 

موسسه تحقیقات خرما ومیوه های گرمسیری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد