سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

بادمجان

Eggplant - Auberjin - Brinjal
خانواده Solanaceae
Solanum meiogena

بومی مناطق حاره است.بیشتر در کوه های شرقی مثل هندوستان -چین-و خاورمیانه کشت می شود.

احتیاجات آب و هوایی:
محصول فصل گرم است.در درجه حرارتهای بالا رشد خوبی دارد.درجه حرارت روزانه 32 تا 27 و شبانه 27 تا 21 توصیه می شود. در مقایسه با فلفل و گوجه فرنگی به سرما حساستر است.در پاییز زودتر سرما زده می شود.احتیاج رطوبتی بالایی دارد.خصوصا در دوره گرم و خشک تابستان عکس العمل خوبی به آبیاری نشان می دهد.به فصل رشد 100 تا 140 روز با دمای مذکور نیاز دارد.

ارقام:
به 3 دسته از نظر فرم میوه تقسیم می شود:
1-
قلمی: میوه باریک و بلند است.طول میوه چند برابر قطر است.و معمولا قطر 3 تا 5 سانتیمتر است.
2-
معمولی (بومی): طول متوسط میوه 15 تا 18 سانتیمتر است و تقریبا دو برابر قطر است.
3-
دلمه ای:قطر میوه زیاد است.و نزدیک به طول میوه است.

واریته های عمده از قلمی ها؟ violetlong از دلمه ای ؟ : Fort myers market ,Black becuty

یکی از مشکلات بادمجان پوسیدگی میوه است که رقم Floriola market به پوسیدگی مقاوم است.رقم Black magic از بقیه زودرس تر است.و برای مناطق با فصل رشد کوتاه مناسب است.همه ارقام تقریبا بعد از نشاءکاری برای رشد کامل به 90 روز احتیاج دارند .

خاک:
خاک
لوم شنی با زهکشی خوب لازم است.مواد آلی باید بالا باشد.و حاصلخیز باشد.بهترین PH خاک 5/5 تا 7 است و آماده سازی خاک مشابه گوجه فرنگی است.

کود:
مقدار کود مثل سایر سبزیجات به حاصلخیزی خاک و میزان مواد آلی و....بستگی دارد.خاکهایی که از نظر هوموس فقیر هستند.باید از کود سبز یا کود حیوانی حدود 50 تن در هکتار استفاده کرد.
بادمجان مواد زیادی از خاک می گیرد و زمان اشغال زمین هم زیاد است.بنابراین از کود های شیمیایی مثل NPK هم استفاده میشود.حدود 100 کیلوگرم NPK که 5K و 10 P و 5 N قبل از ماشت و 100 کیلوگرم هم سه تا چهار هفته بعد از نشاء کاری داده می شود.دوبار هم کود سرک ازته به مقدار کم داده میشود.

داشت:
رشد در ابتدای کار خیلی کند است و علفهای هرز راحت قلبه پیدا میکنند.بسته به وضعیت کاشت علف زنی انجام می شود.روش کرتی----->کولتیواتور جوی پشته----->دستی
احتیاجات آبی بادمجان زیاد است مخصوصا زمان رشد میوه.دیده شده اگر در بادمجان برخی فواصل آبیاری زیاد باشد براحتی پوست از بین می رود و میوه تلخ و بد مزه می شود.

حشرات و بیماریها:
حشرات: کرم شب پره زمستانه-ککهای گیاهی-کرمهای خانواده اسفیرجیده-کنه عنکبوتی-کرم مفتولی-مگس سفید.
بیماری ها: پوسیدگی میوه و پژمردگی verticillium
پوسیدگی میوه زمانی رخ می دهد که میوه ها با سطح زمین در تماس باشند و مرطوب باشد.

برداشت:
زمانی که میوه به اندازه بازار پسند می رسد در حالیکه کلاه به آن وصل است برداشت می شود.بهترین کار چیدن با قیچی است.وقتی میوه 1/3 رشد نهایی را کرده برداشت می شود و اگر به رشد نهایی برسد و برداشت نشود شفافیت پوست از بین می رود و قهوه ای یا زرد می شود و گوشت و بذر سفت می شود.
هر سه چهار روز یکبار برداشت می کنیم.در اینصورت عملکرد بیشتر می شود تا زمانی که میوه در روی بوته به رشد کامل برسد.اگر به موقع برداشت شود نیاز به درجه بندی نیست چون همه یک اندازه هستند.میوه های پوسیده و زخمی هم حذف می شوند.

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد