سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

اثرات اسید های هیومیک روی درختان میوه

اثرات اسید های هیومیک روی درختان میوه

مواد هیومیکی نام خود را از هوموس گرفته اند. از آنجا که این ماده  ph  اسیدی ضعیف دارد و مشتق از هوموس است بنام هیومیک اسید هم شناخته میشود. اما حقیقتا" هیچ شباهتی به اسیدهای شناخته شده چه معدنی و چه آلی ندارد. مواد هیومیکی در واقع طیف وسیعی از ترکیبات آلی – معدنی گوناگون نظیر اسیدهای آمینه ، پپتیدها ، فنولها، آلدئیدها، و اسیدهای نوکلئیک در پیوند با انواع کاتیونها می باشند که مجموعا" ترکیب بسیار پیچیده ای و شگفت انگیزی را ساخته اند که می تواند میلیونها سال در طبیعت دوام بیاورد و اعمال بسیار شگرفی را انجام دهد که قابل قیاس با هیچ ترکیب دیگری نیست .در همه خاکهای کشاورزی اسید هیومیک بطور طبیعی وجود داردو در واقع 80 % مواد ارگانیک خاک را تشکیل میدهد. میزان ایده ال مواد آلی در خاکهای کشاورزی بین 4 تا 6 درصد است.اسید هیومیک یکی از اجزاء اصلی مواد هیومیک است که به رنگ قهوه ای تیره می باشد. این ترکیب دارای گوگرد , ازت , فسفر با در صد های متفاوت و برخی از فلزات مانند کلسیم , منیزوم , مس و روی و غیره می باشد. اسید هیومیک مخلوط ناهمگون از چند ترکیب است که به طور کلی خواص شیمیایی مشابه دارند و چند وظیفه مختلف در خاک و روی رشد گیاه انجام می دهد.

  • بطور کلی وظایف هیومیک اسید در خاک بر روی درختان را میتوان در موارد ذیل بیان کرد:
  • مصرف اسید هیومیک از طریق آبیاری قطره ای در کنترل تعدادی از بیماری های ریشه اثر بسیار موثر دارد. اسید های هیومیک می توانند اثر مثبت مستقیم روی رشد گیاه از طرق مختلف داشته باشند.
  • گسترش رشد ریشه با مصرف اسید هیومیک, منجر به افزایش راندمان سیستم ریشه می شود . اسید هیومیک با تشکیل و توسعه مطلوب و بهبود سیستم ریشه , درختان میوه را قادر می سازد از منابع موجود درخاک به شکل بهتر استفاده کنند. طبق گزارش محققان, اسید هیومیک نسبت ریشه به اندام هوایی و همچنین تولید ریشه های نازک جانبی درختان زیتون را افزایش داده است.
  • این ماده موجب بالا بردن مقاومت درختان با جلوگیری از مسمومیت ناشی از کود دهی نامتعارف میشود. این مسمومیت عموما" در رابطه با کود اضافی و یا زمان نامناسب کوددهی عارض میشود.
  • به همن جهت بعنوان یک اصلاح کننده خاک کاربردی موثر دارد.
  • نشان داده شده است که اسید هیومیک سبب افزایش جذب ازت توسط گیاهان می شود , و موجب افزایش راندمان استفاده از ازت خاک می گردد .
  • دوام اثر آن زیاد است و تا چند سال اثر آن در خاک باقی میماند.
  • با مصرف اسید هیومیک روی بذور ، قدرت جوانه زنی آنها افزایش مییابد.
  • همچنین می تواند سبب افزایش جذب پتاسیم , کلسیم , منیزیوم و فسفر گردد. ازکلروز و یا زردی درختان میوه با مصرف اسید هیومیک جلوگیری می شود یا برطرف می گردد , احتمالا" نتیجه قدرت اسید هیومیک در قابل جذب نگه داشتن آهن می باشد.این پدیده می تواند بخصوص در خاک های قلیایی موثر باشد , که به طور طبیعی دچار کمبود آهن می باشند .
  • با طبیعت سازگار است و خطری برای گیاه و و یا محیط زیست ندارد.
  • با مصرف هیومیک اسید در خاک مقاومت به شوری و کم آبی و حتی مقاومت به  سرمازدگی در درختان بمیزان قابل توجهی افزایش یافته است.
  • اسید های هیومیک اثرات مطلوب روی تعادل غذایی بافت گیاه , جذب کود ها , رشد ریشه و اندام هوایی , عملکرد و کیفیت میوه درختان دارند.
  • ثابت شده است که مصرف اسید هیومیک مانع فعالیت عامل بیماری زا در محیط ریشه درختان میوه در خاک میگردد. در ضمن مصرف اسید هیومیک موجب بهبود کیفیت و عملکرد میوه درختان می شود.
  • عنصر کلیدی در تشکیل ترکیب هیومیک-رس خاک , اصلاح ساختمان خاک را اسان می کند و سبب افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی خاک می گردد.
    وجود واکنش هایی از نوع اکسین توسط اسید های هیومیک موجب افزایش رشد می شود.اسید های هیومیک با افزایش قابلیت نفوذپذیری غشا های گیاهی موجب بهتر شدن جذب عناصر غذایی می شود.
  • در مطالعه به عمل آمده در فلوریدا مصرف اسید های هیومیک رشد درخت مرکبات تازه کاشته شده را 250 درصد افزایش داد. در همان آزمایش علائم بیماری زوال درختان پیر مرکبات را کاهش داد.
  • اسید های هیومیک اثر کلاته سازی روی عناصر ریز مغذی خاک دارند و آنها را برای ریشه درختان به صورت قابل جذب نگه می دارند. اسید های هیو میک به مقدار زیاد اثر اکسین یا سیتوکنینن دارد که موجب تحریک رشد و تولید در درختان میوه می شود.. مصرف اسید هیومیک در خاک های رسی موجب کاهش تثبیت پتاسیم و افزایش جذب پتاسیم گردید.
  • اسید هیومیک را می توان برای اصلاح خاک جهت بهبود کیفیت و سلامت خاک مورد استفاده قرار داد , که در نهایت سبب بهبود کیفت میوه و تولید آن می شود.
  • از نظر بیولوژیکی رشد گیاه را تحریک می کند ,

 

  • از نظر شیمیایی خواص تثبیت کنندگی خاک را تغییر می دهد ,

 

  • از نظر فیزیکی موجب اصلاح خاک می گردد.

 

 

  • مصرف اسید هیومیک در خاک فعالیت آنزیمی و فتوسنتز را تحریک می کند, موجب افزایش رشد ریشه  و سبب حفظ میزان تعرق می گردد , نفوذپذیری غشا گیاه را افزایش می دهد ,موجب تقویت جذب عناصر غذایی می گردد , مقادیر ویتامین و پروتئین و عملکرد درختان میوه را افزایش می دهد.
  • اسید هیومیک شرایط فیزیکی خاک را از نظر ساختاری , با افزایش هوادهی خاک , با اصلاح زهکشی خاک و نگهداری رطوبت خاک بهبود می بخشد . از نظر شیمیایی , خواص بافری درخاک را افزایش می دهد , یون های فلزی را در شرایط قلیایی کلاته می کند , کود های معدنی محلول در اب را در نواحی ریشه نگه می دارد و آنها را در هنگام نیاز آزاد می کند.بعلاوه موجب تبدیل تعدادی از عناصر مثل ازت , فیفر , آهن , مس , کلسیم, منیزیوم به اشکال قابل استفاده برای گیاهان می گردد.
  • اسید هیومیک بر رشد گیاه بسته به غلظت مورد استفاده تاثیر می گذارد و به عنوان هورمون عمل می کند , که موجب افزایش رشد می شود.
  • اسید هیومیک برخواص شکل ظاهری , فیزیولوژیکی و بیو شیمیایی گیاهان مختلف اثر می گذارد و از این طریق موجب افزایش عملکرد و کیفیت میوه می شود.
  • اسید هیو میکند و به طور مثبت وضع حاصلخیزی خاک را تغییر می دهد و موجب کاهش اثرات خطرناک کود های مصنوعی می گردد.
  • تحریک زردی یا کلروز در درختان میوه را بابهبود بخشیدن به جذب منیویم وآهن توسط گیاهان , به تاخیر می اندازد. همچنین نیاز گیاهان به کود ها را با تقویت فعالیت ریز موجودات خاک کاهش می دهد. با اصلاح خواص فیزیکی و شیمیایی خاک , موجب افزایش نفوذپذیری خاک و نگهداری اب می گردد.
  • اسید هیومیک می تواند درجه باز بودن روزنه های برگ را برای کم کردن تبخیر اب کاهش دهد ,به طوریکه گیاهان و خاک با نگه داشتن مقدار اب , نسبت به خشکی , سرما مقاوم می شوند.
  • اسید هیومیک قدرت کاهش و خنثی کردن میزان نمک خاک را به دلیل ترکیب خود دارد.
  • کاربرد برگی اسید هیومیک می تواند از ایجادکلروز یا زردی با افزایش جذب یون های منیزیوم و اهن جلوگیری نماید. و می تواند فتوسنتز را تقویت نماید , سبب بهبود رشد و نمو به ویژه قبل از افزایش تنش مصرف گردد. تحمل به تنش های زنده و غیر زنده از جمله مقاومت به بیماری ها افزایش می یابد. اسید هیومیک سیستم دفاعی گیاهان را با افزودن انتی اکسیدان طبیعی و اسید فنولیک افزایش می دهد.

نحوه مصرف : بدلیل انکه این محصول با برندهای مختلف ساخت ایران یا برخی کشورها بصورت وارداتی و با درصد های متنوع در بازار ایران عرضه میشوند دارای میزان مصرف متنوعی هستند که در بروشور پیوستی میزان مصرف صحیح قید شده است برخی دارای مصرف خاکی هستند و برخی مصرف محلول پاشی. هم بصورت جامد پودری و گرانوله در بسته های یک کیلویی تا بسته های 50 کیلویی عرضه میشوند. برخی شرکتها نیز بصورت مایع در ظروف یک لیتری – 2 لیتری – 5 لیتری – 20 لیتری به بازار عرضه کرده اند.


***اگر مایل به مطالعه بیشتر راجع به کود های  اسید هیومیک و روش و میزان استفاده از آن ها در درختان میوه زراعت و... هستید میتوانید مجموعه مقالات روش استفاده از اسید هیومیک را از اینجا دانلود نمایید

دانلود


مطالب مرتبط:

هیومیک اسید چیست

تولید اسید هیومیک با استفاده از پسماند های آلی

کود هیومیک اسید چیست؟

نظرات 17 + ارسال نظر
آرش یکشنبه 14 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 07:09 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید . اسید هیومیک برای درخت انار یک و دو ساله چه تاثیری دارد ؟و به چه میزان باید ریخته شود ؟ و در سال چن بار و چه وقتی باید ریخته شود ؟ با تشکر

غلظت های اسید هیومیک و نوع آن و نوع شرکت در نحوه استفاده تاثیر دارد بهتر است به برچسب روی کود نگاه کنید

آرش جمعه 19 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:48 ب.ظ

با عرض سلام مجدد .اسید هیومیکی که ما خریداری کردیم با توجه به برچسب روی آن sabz akhteh و nutrica نوشته شده و مقدار مصرف برای درخت انار در آن ذکر نشده . به طور معمول در چه زمانی این محلول مایع را برای درخت استفاده میکنند ؟

مصرف خاکی اسید هیومیک درمحصولات مختلف به میزان 15-10 لیتر و یا 10 تا 15 کیلودرهکتار نتیجه بسیار خوبی در درخت انار دارد
محلول پاشی با محلول سه درهزاراسیدهیومیک نیز میتواند موثر واقع شود

زمان مصرف هم بعد از گلدهی، تکرار 3 – 2 بار در طی رشد
پیشنهاد میشود به صورت محلول در اب مصرف شود

آرش جمعه 19 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:52 ب.ظ

با عرض سلام مجدد .اسید هیومیکی که ما خریداری کردیم با توجه به برچسب روی آن sabz akhteh و nutrica نوشته شده و مقدار مصرف برای درخت انار در آن ذکر نشده . به طور معمول در چه زمانی این محلول مایع را برای درخت استفاده میکنند ؟

مصرف خاکی اسید هیومیک درمحصولات مختلف به میزان 15-10 لیتر و یا 10 تا 15 کیلودرهکتار نتیجه بسیار خوبی در درخت انار دارد
محلول پاشی با محلول سه درهزاراسیدهیومیک نیز میتواند موثر واقع شود

زمان مصرف هم بعد از گلدهی، تکرار 3 – 2 بار در طی رشد
پیشنهاد میشود به صورت محلول در اب مصرف شود

کشاوز جمعه 19 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 05:31 ب.ظ

سلام برای درختای پسته چه مقدار مصرف باید بشه؟

نحوه و میزان مصرف اسید هیومیک در باغات پسته بسته به نوع آبیاری (تحت فشار یا غرقابی) و دبی آب در دسترس متفاوت است. چنانچه سیستم آبیاری باغات تحت فشار بوده و دور آبیاری بین 12 تا 18 روز باشد می توان از اسفندماه به فاصله هر دو نوبت آبیاری یک نوبت اقدام به مصرف اسید هیومیک مایع در سیستم کرد. میزان مصرف در نوبت اول 10 لیتر و در نوبتهای بعدی 5 لیتر توصیه می شود. در صورتیکه دور آبیاری بیشتر از 18 روز باشد، مقدار مصرف در نوبت اول به 15 لیتر و در نوبتهای بعدی به 8 لیتر افزایش می یابد. در صورتی که در سیستم های تحت فشار کودهای ماکرو محلول نیز از طریق تانک کود در سیستم تزریق میگردد باید توجه نمود که اسیدهیومیک با سولوپتاس بصورت همزمان مصرف نگردد زیرا مخلوط این دو کود ماده ای ژل مانند ایجاد می کند.

زمانی که اسید هیومیک مصرف می شود می توان میزان مصرف کودهای ازته را تا 30 درصد کاهش داد زیرا پیوند بین اسید هیومیک و ازت به نوعی از شستشوی بیش از حد ازت نیز جلوگیری می کند.

بهترین زمان تزریق، 4 ساعت پس از شروع آبیاری است تا اسید هیومیک بتواند همراه آب به همه جای خاک نفوذ پیدا کند.

اگر چه استفاده از اسید هیومیک در آبیاری غرقابی کمی مشکل به نظر می رسد اما برای رفع آن راه حل وجود دارد. می توان پس از کالیبره کردن بشکه شیردار برای هر هکتار، آن را سر جوی آب قرار داده و اسید هیومیک مصرفی برای یک هکتار را در آن ریخته و پس از آنکه آب تا نصف کرتها را پر کرد شیر بشکه را باز کرده تا اسید هیومیک به آرامی و همراه با آب به همه جای کرت نفوذ پیدا کند.

آرش شنبه 20 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:58 ب.ظ

در مورد درخت انار
1.در صورت استفاده از اسید هیومیک دیگر نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی است ؟
مثل ازت . یعنی به طور دقیق ما باید در زمستان هنگام به خواب رفتن درخت فقط کودی مثه کود کمپوس پای درخت بریزیم و به هیچ کود دیگری نیازی نیس ؟

2.در مورد مارک های اسید هیومیک ، به صورت محلول کدام مارک ها مطمعن تر است ؟ و چطور به تقلبی نیودن آن پی ببریم ؟ اسیدی که ما خریداری کردیم اصلا نوشته نشده ساخت کدام کشوره . شماره ای هم که نوشته شده در شبکه نیس .همچنین سایتش .

دوست عزیز اسید هیومیک یه ماده الی هستش و بافت خاک رواصلاح و میزان نگهداری مواد رو زیاد میکنه معجزه که نمیکنه ازت ممترین و بیشترین استفاده رو در گیاه داره و هیچ عنصری به هیچوجه جای ازت رو نمیگیره
شما بهتره توی زمستون کود حیوانی پوسیده به صورت چالکود به درخت بدید و مقدار کمی هم در حد 100 گرم فسفر به همراه کود حیوانی چالکود کنید
در مورد مارک کود هم بهتره مارک های خارجی رو بخرید من مارک خاصی رو توصیه نمیکنم شما بهتره از چند تا فروشنده بهترین مارک ها رو سوال کنید و به هیچ وجه بسته های بدون نوشته رو نخرید چون تقلبی تو بازار زیاد شده

arash دوشنبه 22 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:58 ق.ظ

به ما گفته شده اسید هیومیک باعث ریشه زایی و پرحجم شدن ریشه هم میشه . ما در منطقه استان گلستان زندگی میکنیم و در اینجا انار یه درخت بومیه که با آب و هوا و خاک سازگاره و به صورت وحشی د رهمه جا وجود داره . ما سال گذشته درخت انارو کاشتیم در بهمن ماه و فقط کود کمپوس 2 تن در هکتار ریخیتم و بعد از رشد درخت هم اسید هیومیک به صورت محلول و اسید آمینه محلول پاشی .به ما گفته شده 3 بار در سال اسید هیومیک و هر 10 روز اسید آمینه. درخت بعد از اسید هیومیک شاخه و برگ های زیادی به وجود آورده و خیلی فرق کرده . حالا با این شرایط من چطور باید بفهمم که در زمستان به همراه حالا کمپوس یا پوسیده چه مقدار ازت فسفر پتاسیم گوگرد .... چالکود کنم ؟ یا اصلا به دلیل بومی بودن درخت اصلا نیازی به این کود ها هست ؟ ببخشید سوالاتم زیاد شد ولی ممنون میشم راهنماییم کنید .

درسته اسید هیومیک خیلی در رشد انار تاثیر داره
ولی شما نباید از عناصر دیگه غافل بشی برای فهمیدن میزان عناصر مورد نیاز شما باید آزمایش خاک و آزمایش تجزیه برگ رو انجام بدید تابفهمید در ضمن بومی بودن یا نبودن یه درخت در میزان کود دهی اون تاثیر زیادی نداره
و در مورد عناصر هم فقط فسفر رو در زمستان چالکود میکنن بقیه عناصر در صل رشد استفاده میشه

آرش دوشنبه 22 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 09:50 ق.ظ

خوب در هنگام رشد به جز اسید هیومیک باید از چه کودهایی استفاده کرد ؟
ازت چطور و چقدر استفاده بشه ؟
اون طوری که من در کتاب ها خوندم گفته شده باید نسبت بین ازت و ماده آلی کربن باید 10 باشه و نباید کمتر از 2 بشه و قبل از تامین کمبود ازت از طریق کود شیمیایی به افزایش ماده آلی خاک اعنتا کنیم در غیر اینصورت درختی با قدرت رویش بالا و توان زایشی محدود خواهیم داشت . از طرفی گفته شده کود ازت (اوره 46 درصد ) را در 3 نوبت ، نوبت اول یک سوم کود ازته از ترکیبات آمونیوم در اواخر پاییز و تا پایان اردیبهشت و تبدیل شدن میوه ها از تحویل کود ازته خودداری بشه و پس از این مقطع تا تبدیل شدن میوه این کود را همرا آب در چند نوبت تا اواخر تیر تامین کنیم . در اواخر دوره رشد هم جهت کامل شدن میوه موثره .شما این جملرو تایید میکنید ؟

تقریبا درسته ازت رو باید به دفعات و مقدار کم به درخت داد.مثلا در درخت پسته خود ما ازت رو هر دفعه با آب آبیاری به زمین میدیم

حسین یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:26 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه ی دوستان...
من در باغم داری 500 نهال هلوی یک ساله هستم درواقع رفته توی دو سال... میزان مصرف هیومیک اسید این درختان در هر دور مصرف چقدر است!؟ درضمن من با تانکر سمپاشی و از طریق سیستم آبیاری تحت فشار اقدام میکنم...
و میخواستم بدونم مصرف بیش از حد معمول در یک دوره ی آبیاری چه تاثیر ی بر درختان دارد...
من اولین بار 2 کیلوگرم در هزار لیتر آب مخلوط کردم و زیر650 تا درخت 500 تا هلو و 150 تا گلابی به صورت قطره ایی تزریق کرده ام...
آیا مقدارش کم بوده یا مناسب بوده!؟

قبلا هم گفتم نسبتش بستگی به شرکت تولی کننده هستش و با تانک کود محلول رو درست دادین بهتره دو بار با فاصله بیست روز بدید
تاثیر زیادی در افزایش حجم ریشه و حجم تاج داره و جذب بقیه کود ها رو بهتر میکنه

حسین سه‌شنبه 6 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:07 ق.ظ

با تشکر از راهنمایی شما...
میخواستم بدونم زمان صحیح و درست سمپاشی روی بر کی باید باشه!؟

محلول پاشی هیومیک اسید روی برگ زیاد توصیه نمیشه.ولی زمانش معمولا صبح زود و یا عصر 6 به بعد مناسبه

کورش سه‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 05:22 ب.ظ

هیومیک رو فقط با ابیاری به درختان بدید

دارابی جمعه 18 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 11:02 ب.ظ

درود
چه مدت یا ساعت بعد از مصرف هیومیک اسید میتوان کود آهن به درختان داد؟
در ضمن کودهای مایع هیومیک که از تاریخ مصرفشان یکسال گذشته باشد مصرفش مشکل دارد؟

سارا شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 02:23 ب.ظ

باسلام.باتوجه به درشت بودن ملکول اسیدهیومیک چراتوصیه به محلول پاشی اون میشه درصورتی که نمی تونه ازروزنه عبورکنه؟

بله.تاثیر گذار ببودن محلول پاشی هیومیک اسید مورد بحثه.و خیلی ها اعتقادی بهش ندارن

مرتضی مرادی سه‌شنبه 14 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 11:16 ب.ظ

سلام وخسته نباشید خدمت شما
من اسید هیومیک پودری رو در تانکر حل کردم و با سطل به هر درخت دادم و همزمان بعدش با شلنگ آب دادم،پای هر درخت تقریبا یک قاشق چایخوری ریختم البته در اب حل کردم بعد به درخت دادم حالا نوبت بعدی رو که باید بدم،اینو هم بگم درختان رو بیست روز کاشتم،لطفا جواب بده.

چه درختی ؟؟؟

امیرمهدی دوشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 10:19 ب.ظ

سلام درمورد درخت کیوی هم توضیح بدید؟تاثیری داره؟

بله روی تمامی درختان موثره

علی پنج‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 02:07 ب.ظ

سلام
من کود هیومکس ۹۵ wsg امریکایی برایه نهالایه ۲ساله خریداری کردم فروشنده جواب قطعی به من در مورده چگونگی مصرف برایه درختها(سیب هلو زردالو گردو بادام انار البالو گیلاس)ندادن
رویه برشور نوشته شده ۵تا۷کیلو برای هر هکتار
میخاستم ببینم من برای نهالها چه میزان مصرفت کنم؟
حدودا ۳۰۰ نهال در ۳۰۰۰متر زمین

در مصرف این کود زیاد سخت نگیرید مقدارش اگه زیاد هم بشه مشکلی بوجود نمیاد
همونمقدار که روی بسته نوشته شده

علی پنج‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 02:27 ب.ظ

سلام
از فروشگاه هیومکس ۹۵ wsg امریکایی خریداری کردم برای حدود ۳۰۰ نهال(هلو شلیل بادام گردو انار خانواده‌سیب البالو گیلاس)۲ساله در۳۰۰۰متر زمین،طریقه مصرف رو با اطمینان بهم نگفت فروشنده
ابیاری قطری‌ای تحت فشار میباشد
روی کاتالوگ خوده کود نوشته ۵تا۷کیلو در هکتار میخاستم ببینم برای این نهالا مقدار فرقی نمیکنه؟

در مصرف این کود زیاد سخت نگیرید مقدارش اگه زیاد هم بشه مشکلی بوجود نمیاد

رضا جمعه 27 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 07:16 ب.ظ

با سلام
پودر potassuim homate برای درخت پسته میخوام بخرم فقط تاریخ مصرفش 3 سال گذشته است. سوال اینکه ایا این پودر با گذشتن تاریخ مصرفش خراب می شود یا نه؟؟

اگه روی محصولی تاریخ مصرف داره پس حتما خراب میشه که تولید کنندش تاریخ انتقضا زده روش اگه رایگان بود مصرف کنید در غیر این صورت پولتونو هدر ندید و یه جدیدش رو بخرید شرکت های داخلی جدیدا محصولات خیلی جالبی تولید کردن مثل گگلسنگ کویر یزد تحت لیسانس آلمان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد